Bier

Laatst zag ik op nu.nl een bericht met als titel “Eigen bank is één van de grootste concurrenten van cafés“. De teneur ervan was dat de afname van het cafébezoek te wijten is aan het feit dat vooral jongeren liever een biertje drinken op de eigen bank, terwijl ze kijken naar Netflix of een voetbalwedstrijd, dan dat ze daarvoor naar een café gaan.

Op zich is het goed als je je concurrenten verder zoekt dan alleen in je eigen branche. Alleen ik vraag me af of de analyse in dit geval juist is.

Ik moest denken aan een uitspraak van biermagnaat Freddy Heineken: “ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid”. Hij sloeg daarmee de spijker op de kop, want hij keek naar het gevoel dat samengaat met zijn tastbare product: bier. En dat is de werkelijke behoefte die het product vervult. Een ander citaat van Heineken duidt daar ook op: “bier is emotie”.

Mijn marketingtip voor ondernemers is dan ook: ken de behoefte, het gevoel en de emotie die je klant heeft als hij jouw product of dienst koopt. Dan ben je spekkoper en doe je goede zaken!

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail