Customer Intimacy Strategie

Customer intimacy bij de kapperCustomer Intimacy is één van de drie waardestrategieën die Treacy en Wiersema in 1995 voorstelden. Een bedrijf dat hiervoor kiest wordt ook wel een klantenpartner genoemd en excelleert in het bieden van totaaloplossingen voor een specifieke groep klanten.

Ik denk dat de Customer Intimacy Strategie voor u als kleine ondernemer ideaal is en u de beste kans biedt op een goede en stabiele omzet.

Wat is een Customer Intimacy Strategie?

Treacy en Wiersema spreken van een waardediscipline: de manier waarop een bedrijf aan zijn klanten waarde biedt. Ze onderscheiden drie types:

  • Operational Excellence (kostenleiderschap) Standaardproducten en -diensten aanbieden tegen een zo laag mogelijke prijs aan een zo groot mogelijk publiek. Prototype: Aldi.
  • Product Leadership (productleiderschap) Continu aanbieden van grensverleggende en innovatieve producten. Prijs is geen issue. Prototype: De Librije.
  • Customer Intimacy (klantenpartner) Aanbieden van goed passende diensten en producten aan een groep klanten, met wie ze een langdurige band aangaan. Prototype: uw kapper.

Waarom is uw kapper zo goed in Customer Intimacy?

Als voorbeeld voor een Customer Intimacy Strategie is uw kapper op de hoek ideaal. Waarom?

  • Persoonlijk Een goede kapper kent uw naam en voorkeuren. U bent een persoon, geen nummer.
  • Maatwerk Uw kapper levert maatwerk. Hoe wilt u het hebben?
  • Lange termijn Klanten zijn loyaal. De enige reden dat ik van kapper wissel is als ik verhuis naar een andere stad.
  • Symbiose Kapper en klant werken samen aan het resultaat door goed te communiceren.
  • Personeel De werknemers zijn de kern van het waarde-aanbod

Waarom u moet kiezen voor Customer Intimacy

De kapper is eigenlijk de ideale ZZP’er, ook al heeft zij soms wel personeel in dienst. Ik denk dat alle kleine ondernemers en ZZP’ers een voorbeeld aan hun kapper kunnen nemen en moeten kiezen voor de Customer Intimacy Strategie.

Natuurlijk kunt u kiezen voor Operational Excellence, maar wilt u voortdurend gestandaardiseerde diensten aanbieden? U bent toch geen lopende-band-werker?

Kiezen voor Product Leadership is wellicht verleidelijker, maar bent u de Jonnie Boer van uw vakgebied? Zo ja, dan maakt u een kans. Zo nee, dan gaan klanten uw hoge prijs niet betalen.

Kiest u voor Customer Intimacy, dan gaat u voor de lange-termijn relatie met uw klant. Niet de snelle of dure transactie, maar een perfect afgestemd aanbod en supertevreden en loyale klanten.

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail