E-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

e-mail marketingIn de breedste zin van het woord, valt elke e-mail die je stuurt aan een prospect of een klant, onder e-mailmarketing. Maar meestal doelen we met de term e-mailmarketing op marketing in de vorm van nieuwsbrieven die je stuurt aan klanten of relaties.

Zo’n nieuwsbrief kun je sturen aan een groep relaties tegelijk. Je kunt ook een serie e-mails sturen die start na een trigger, bijvoorbeeld nadat iemand je e-book heeft gedownload.

 

Waarom e-mailmarketing?

Het grootste deel van je bezoekers zal niet de eerste keer overgaan tot het doen van een aankoop. Ze surfen wat rond, bekijken een paar pagina’s en dan vertrekken ze weer. Het is maar de vraag of ze dan nog eens terugkomen.

Door je bezoekers zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief, voorkom je dat het contact eenmalig was. Door het sturen van interessante nieuwsbrieven laat je hen nader met je kennismaken. Als dat bevalt, willen ze in een later stadium wel iets van je kopen.

Daar komt bij dat je wanneer je bezoeker aan het rondkijken is op internet, concurreert met allerlei andere websites. Stuur je later een e-mail, dan beland je direct in hun inbox. Daar maak je veel meer kans loopt op hun onverdeelde aandacht.

Juridische aspecten

Je wilt natuurlijk niet dat jouw e-mails als spam worden gezien. Spammen is behalve ergerlijk ook verboden. Er zijn  regels waar je je aan te houden hebt. De belangrijkste zijn

  • Je mag alleen nieuwsbrieven sturen na uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger.
  • Je bent verplicht duidelijk gegevens van de afzender te vermelden.
  • Het moet eenvoudig mogelijk zijn om je af te melden voor je nieuwsbrief.

 

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail