De Gouden Cirkel

Je why is de kern van de Gouden Cirkel. Ik ben ervan overtuigd dat, wil je als ondernemer maximale winst én plezier beleven, je moet werken vanuit je kern. Noem het je roeping, passie, missie of om met marketinggoeroe Simon Sinek te spreken: je WAAROM. Als je werkt van binnen naar buiten, vanuit de kern van je wezen, dan ben jij op je best en heb je de meeste kans op succes. Dan ben je ook het meest aantrekkelijk voor je klanten, waardoor verkopen een peuleschil wordt.

De Gouden Cirkel van Simon SinekSimon Sinek

Sinek visualiseert een bedrijf met een soort ui. Hij noemt dit model De Gouden Cirkel, waarbij hij is geïnspireerd is door de Gouden Ratio uit de meetkunde. De Gouden Cirkel heeft drie schillen. Van binnen naar buiten:

  • WAAROM
    Dit is de kern van het bedrijf. Wat drijft je ten diepste? Welk hoger doel streef je na? Wat is je missie, je droom? Dit mag best een beetje hoogdravend en zweverig zijn. Het is de motivator die je ultiem drijft.
  • HOE
    Hoe realiseer je die missie? Dit is je strategie, je marsroute, maar ook de kernwaarden en principes die je respecteert.
  • WAT
    Welke diensten of producten lever je? Dit is de buitenste schil en dit is het zichtbare en merkbare gedeelte voor de buitenwereld.

Onze cirkel

Walk your talk is een zegswijze waar ik helemaal achter sta. Dus laten we onszelf als voorbeeld nemen. Je kunt onze Gouden Cirkel vinden op de pagina Over Franq , maar ik zal hem hier samenvatten:

  • WAAROM
    Wij hebben als missie: “streven naar maximaal welzijn voor werkende mensen, onszelf inbegrepen”. En onder welzijn verstaan we geld en winst, maar zeker ook plezier en geluk. En ja, het is nogal wat, maar het zorgt er wel voor dat we elke dag vroeg uit bed komen en (meestal) fluitend aan de slag gaan.
  • HOE
    Wij hanteren de strategie van customer intimacy. Dat betekent dat wij onze klanten persoonlijk kennen en zij kennen ons. Voor iedere klant streven we naar de best passende oplossing.
  • WAT
    Wij coachen ondernemers en managers die worstelen met marketing of leiderschap. We werken zowel online (skype, e-mail) als offline (workshops, langere trajecten).

Kompas

Wat mij betreft had Sinek zijn model ook een Gouden Kompas mogen noemen. Dat is namelijk de functie ervan: beginnen met en werken vanuit je WAAROM geeft je bedrijf een richting waarop je kunt koersen naar succes.

Voor ons geldt bijvoorbeeld dat we moeten zoeken naar manieren waarop we onze klanten en onszelf blij maken. Dit heeft ons ertoe gebracht om op zoek te gaan naar een huis met een inspirerende coachruimte erbij. We hebben het nog niet, maar alleen het denken aan een lichte werktuimte met mooi uitzicht doet ons al glimlachen.

De zoektocht naar je WAAROM (en je HOE en WAT) is best lastig. We zijn vaak geneigd om ons blind te staren op de buitenkant (diensten en producten) terwijl we de diepere drijfveren verwaarlozen. Maar mijn ervaring is dat als hij eenmaal duidelijk en uitgesproken is, de Gouden Cirkel ook echt een gouden greep is.

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail