Interne analyse

KapperNa de externe analyse volgt de interne analyse: wat heb je als onderneming in huis aan vaardigheden en middelen en welke daarvan kun je kwalificeren als een blijvend concurrentievoordeel.

Middelen

Wat zijn de middelen waarover jouw bedrijf kan beschikken. Je kunt daarbij gebruik maken van de volgende classificatie:

  • Mensen: we beschouwen personeel maar even oneerbiedig als middelen.
  • Fysieke: onroerende en roerende goederen, materiaal, machines, voorraden.
  • Financieel: schulden, vermogen, geld.
  • Technologisch: systemen, programma’s, methodes, patenten.
  • Organisatie: cultuur, structuur.
  • Immaterieel: reputatie, merk, naamsbekendheid, goodwill.

De focus ligt vanzelfsprekend op de middelen die je onderneming een concurrentievoordeel opleveren. Zie daarvoor de criteria hieronder.

Vaardigheden

Vaardigheden zijn dat wat je bedrijf doet. Welke processen en activiteiten voer je uit die tastbare en ontastbare middelen omzetten in producten en diensten. Denk daarbij aan:

  • een website opzetten en beheren
  • een boekhouding voeren
  • klanten werven
  • productvernieuwing
  • brood bakken

Het aantal mogelijke vaardigheden is eindeloos. Het gaat hier natuurlijk alleen om de vaardigheden die bijdragen aan je bedrijfsvoering.

Kerncompetenties

Een vaardigheden is pas echt relevant als hij je bedrijf een blijvend concurrentievoordeel oplevert. Dan wordt het een zogenaamde kerncompetentie. In zijn Resource-based view noemt Jay Barney hiervoor vier criteria:

  1. Waardevol: stelt het je bedrijf in staat om efficiënter of effectiever te werken?
  2. Slecht imiteerbaar: is het voor concurrenten lastig te kopiëren?
  3. Schaars: is het middel of de vaardigheid uniek of zeldzaam?
  4. Slecht vervangbaar: kan dezelfde klantbehoefte vervuld worden met een substituut?
Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail

Nieuwe blogartikelen in je mail ontvangen?

Rik Tangerman is websitespecialist en full-time ZZP’er sinds 2007. Met mijn kennis van techniek én marketing help ik ZZP’ers met hun WordPress website.