De meervoudige marketingstoornis

Verwarde manEen probleem dat ik bij veel kleine ondernemers zie is dat ze totaal verschillende diensten aanbieden op één website. Ik moet toegeven dat ik me er zelf ook regelmatig schuldig heb gemaakt aan deze meervoudige marketingstoornis. Mijn advies is om, vooral als het om totaal verschillende diensten gaat, dit niet te doen. In dit blog leg ik uit waarom.

Ik kom ze nog veel tegen: ZZP’ers met een meervoudige marketingstoornis. Sterker nog, ik heb er zelf meerdere jaren aan geleden en soms steekt deze ziekte sluipenderwijs nog steeds de kop op. Zo was ik tot voor kort een webbouwer die ook coach was. Andere combinaties die ik tegenkwam waren:

  • de dierenspeciaalzaak die ook tapijtlegger was
  • de kunstenaar die ook een B&B dreef
  • de budgetcoach die tegelijk interim manager was

Symptomen

Hoe herken je een ZZP’er met de meervoudige marketingstoornis? Wat zijn de symptomen van dit syndroom? Je moet dan letten op de volgende verschijnselen:

  • de ondernemer komt verward over en kan niet goed omschrijven wat hij doet en voor wie;
  • door een gebrek aan focus versnippert de ZZP’er zijn tijd en aandacht, waardoor de kwaliteit van de dienstverlening afneemt;
  • hij heeft moeite met het vinden, maar vooral met het vasthouden van klanten. Hij lijdt een sappelend bestaan.

Je kunt het heel gemakkelijk zien als een je een potentiële klant ziet kijken naar de presentatie van de ondernemer, zowel op de website als in gesprek. De klant vertoont een verwarde en glazige blik, begrijpt niet of het wat voor hem is en haakt voortijdig af. Hij is gewoon niet overtuigd dat deze ondernemer hem kan helpen.

Oorzaken

Omdat ikzelf jarenlang leed aan de stoornis kan ik vrij goed invoelen wat de oorzaken zijn. Aan de basis van de meervoudige marketingstoornis ligt namelijk het feit dat wij allemaal meerdere persoonlijkheden in ons dragen. En die vinden verschillende dingen leuk en interessant. Mensen die maar echt één passie hebben zijn zeldzaam. De meesten van ons hebben meerdere vaardigheden.

Met name creatieve personen hebben vele gezichten en een chaotische inslag. Ze hebben deze chaos zelfs nodig om tot hun creaties te komen. Ook een grotere intelligentie is vaak de oorzaak van een behoefte aan afwisseling. Slimme mensen zijn vaak snel verveeld en dit leidt ertoe dat ze veel verschillende activiteiten ontplooien.

Een andere veelvoorkomende oorzaak is als twee of meerdere ZZP’ers gaan samenwerken, zoals ik deed met mijn vriendin. Dan heb je per definitie meer gezichten in één onderneming en ligt de meervoudige marketingstoornis heel dicht om de hoek.

Doe het niet

Als ik ZZP’ers zie die meerdere totaal verschillende activiteiten combineren op website, visitekaartje of andere media zeg ik altijd: doe het niet. Het werkt niet. Natuurlijk ben je als persoon veelzijdig en heb je vele kanten. Maar in de marketing is het een gulden regel om deze van elkaar te scheiden. Kies!

Zo ben ik gestopt met coaching. Het paste niet bij mij en het maakte me diffuus en onduidelijk naar mijn klanten toe. Mijn vriendin, die een geboren coach is, heeft nu haar eigen website.

Niet overtuigd? Probeer je dan eens in de schoenen te stellen van een klant van één van je diensten. Zeg je bent een kunstenaar die een B&B drijft. Stel mensen willen bij jou slapen. Willen ze dan ook je kunst zien? Heel soms wel, en dat is leuk. Maar meestal willen ze gewoon een lekker bed en ontbijt. Als ze je kunst willen zien, dan zouden ze wel naar een galerie zijn gegaan.

De V&D was ook een voorbeeld van een doorgeschoten combineren van niet-gerelateerde activiteiten. Kansloos. De toekomst is aan de specialisten.

Dus lijdt je aan een meervoudig marketingstoornis? Zet de bijl erin en splits de activiteiten of stop met een deel. Je zult er veel mee winnen!

 

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail

Nieuwe blogartikelen in je mail ontvangen?

Rik Tangerman is websitespecialist en full-time ZZP’er sinds 2007. Met mijn kennis van techniek én marketing help ik ZZP’ers met hun WordPress website.