Website optimalisatie voor Google

Google koelkastZo’n 60% van de mensen begint hun zoektocht op internet via een zoekmachine. In Nederland zoekt ongeveer 80% daarvan via Google. Website optimalisatie voor Google is dan ook iets waar iedereen met een website weet van zou moeten hebben.

Veel ondernemers beheren hun website deels zelf. Misschien heeft uw website bouwer een CMS geïnstalleerd waarmee u zelf eenvoudig pagina’s kunt toevoegen. Wellicht heeft u zelfs een wekelijks blog waarmee u contact houdt met uw (potentiële) klanten. Als dat zo is, dan is hoog scoren in Google iets waar u zelf veel invloed op hebt.

Begin bij de basis

De basis van uw website moet goed zijn. Een goede webbouwer zorgt ervoor dat uw website snel is, dat de code “schoon” is en goed toegankelijk voor de zoekmachines en dat uw website er goed uitziet op mobiele devices. Hij bouwt een website waar u mee verder kunt. Vanaf daar moet u, als u heeft gekozen voor het zelf beheren van uw website en het schrijven van uw teksten, het zelf doen.

Schrijven voor uw website

Veel tekstschrijvers zijn gericht op de content, op de inhoud van wat ze willen zeggen. En natuurlijk is dat belangrijk. Goede teksten zijn een essentieel onderdeel voor uw conversie, voor het maken van klanten van uw bezoekers. Voor vindbaarheid in de zoekmachines is echter meer nodig dan alleen een goede tekst.

Teksten die zo geschreven zijn dat ze goed vindbaar zijn voor de zoekmachines, noemen we ook wel SEO teksten. Een goede SEO tekstschrijver schrijft niet alleen waardevolle content voor uw bezoekers, maar heeft ook kennis van website optimalisatie voor Google. Heel belangrijk daarbij is de meta-informatie. U zult u daar, als u zelf uw teksten schrijft, in moeten verdiepen.

Wat is meta-informatie?

Een zoekmachine leest anders dan een mens. Zoekmachine optimalisatie houdt in dat u ervoor zorgt dat Google de juiste informatie krijgt om uw website te kunnen indexeren. Bij meta-informatie moet u denken aan dingen als

  • de url van de pagina, zo heet deze pagina “/website-optimalisatie-google”, een belangrijke aanwijzing voor Google;
  • de title, dat wat u leest in het tabblad bovenaan in je browser;
  • description en keywords;
  • alt-tag bij de afbeeldingen.

U kiest per pagina waar u het over wilt hebben en optimaliseert de pagina op dat onderwerp.

Afbeeldingen, audio en video

Gevarieerde content op uw website wordt niet alleen gewaardeerd door uw bezoekers, maar ook door Google. Relevante afbeeldingen, audio en video op uw site, voegen informatie toe en zorgen ervoor dat u beter wordt gevonden.

Ook hier weer is meta-informatie belangrijk. Laat Google weten wat er op het plaatje of in de video te zien is.

Website optimalisatie voor Google: gebruik geen trucs

Het algoritme van Google wordt steeds beter en slimmer. Sommige “optimalisatie-experts” denken Google te slim af te zijn door trucs te gebruiken. De trucs werken dan een tijdje, tot Google ze onmogelijk maakt. Kijk uit met dit soort trucs, Google kan u ervoor straffen. Ze werken dan tegen u.

Snelle trucs zijn er niet. Een website die goed in elkaar zit, met inhoud waar je bezoekers iets aan hebben, is iets waar je stap voor stap aan werkt. Zoekmachine optimalisatie is een kwestie van waarde leveren. Wat goed is voor uw bezoekers is goed voor Google.

Ken je beperkingen

Bent u een doe-het-zelver? Niets mis mee. Als u gemakkelijk schrijft en een beetje technisch bent, komt u een eind. Leest u dan ook de tips van Google zelf.

Bent u niet zo’n schrijver, vindt u techniek al snel ingewikkeld of heeft u simpelweg geen tijd? Laat u dan helpen. Uw website optimaliseren, u ontkomt er niet aan als u écht iets met uw site wilt.

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail